It takes three to tango

Har kommit in i en liten husmorsfas, en sån där som kommer lite nu och då. Det är kul ju! Önskar att fasen skulle vara för evigt, det är så himla gott med bakverk. Fast det kanske är bra att den är övergående för min egen och mina medmänniskors kroppsformer..

Jag tänkte därför ge er därute i vida världen TRE superbra tips. Sånna kan man aldrig få för många av!

Det första tipset är en nyttigare variant av våra kära ne.. no no no.. chokladbollar! Tänk dig en chokladboll och ett fikon som parar sig, och efter nio månader pluppar det ut sånna här små gulliga saker, FIKLADBOLLAR!




Skitsmart sätt att skippa både strösocker och smör är att ta fikon och lite mandelmassa istället (med inspiration från Jenny och Hannas efterrätt!). Jag bara kastade i fikon, havregryn, kakao och mandelmassa i en bunke och mixade med stavmixern till en fin massa. Sen rullade jag små gulliga bollar och rullade de i sesamfrön! KANONGOTT!


Nästa tips är för er som fullständigt skiter i vad som är nyttigt eller inte och bara är sjukt sugen på bullar. Jag kände precis så och inhandlade ingredienserna och storbakade kardemumma-bullar!




Receptet finns på vetemjölspåsarna. Lyckades även få till riktiga farmors-former (då menar jag INTE kroppsformen), kringelvarianten. De är riktiga konstverk, och tog ett par timmar att få till vill jag lova. Men UJ va goda! Finns det något bättre än nybakta stora bullar och ett glas kallmjölk? Inte vad jag vet..


Tips nummer tre är en tjusig lunch/middagsmåltid. Couscous-sallad med diverse grönsaker, parmaskinka och en avokado som dekoration. Vackert! Kanske passar bäst en varm sommardag, men jag tycker det är en bra lunch, och kanonbra att ha med i matlåda!




Recept på Couscoussallad (från morsan):

3 dl couscous

4 dl vatten

1 grönsaksbuljongtärning

1 burk fetaost   

1 skivad rödlök 

1 gul och 1 röd paprika i tärningar

10-12 cocktailtomater i halvor

10-12 svarta eller gröna oliver


 Dressing:

1 dl olivolja

1/2 dl vatten   

 2-3 msk vinäger   

1 tsk salt


Tillbehör:

parmaskinka, rökt skinka tunna skivor eller kassler och ett gott bröd


1. Koka upp vatten och buljong. Häll det över couscousgrynen och låt
dem svälla ca 5 min.

2. Förbered grönsakerna och blanda dem med couscous och osttärningar.
3. Rör samman dressingen och häll över salladen.Toppa med oliver.
Servera med tillbehör!



Enjoy!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Jisses vilka fina bullar! Jag är impad. Å vilken middag sen. Mitt nyttiga liv sket sig oxå, redan första dan...

2008-03-03 @ 21:54:55
Postat av: suss

Mums va gott, när ajg ser couscoussalladen tänker jag på ST Olovs... Här ska det bli sallad i veckan! Tack för tipset!

2008-03-03 @ 22:40:36
Postat av: Kakan

Fan vad schyssta brön'

Postat av: lippe

Fy fasen vad fint! (haha)
Vilken timing, jag köpte kassler på Väst igår (29,90kr/kg, kanonpris!) för att ha i couscoussallad!

2008-03-06 @ 02:39:39
URL: http://www.elvisp.se
Postat av: lippe

Fy fasen vad fint! (haha)
Vilken timing, jag köpte kassler på Väst igår (29,90kr/kg, kanonpris!) för att ha i couscoussallad!

2008-03-06 @ 02:40:45
URL: http://www.elvisp.se
Postat av: lippe

Fy fasen vad fint! (haha)
Vilken timing, jag köpte kassler på Väst igår (29,90kr/kg, kanonpris!) för att ha i couscoussallad!

2008-03-06 @ 02:40:53
URL: http://www.elvisp.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback