Mmm waffles

Sms-konversation kvällen innan den stora händelsen, Våffeldagen.


Från mig till mina vänner i huset, inklusive Mogge:

"Hey yo M for the Majclocks! Mamma påminnde mig just att
det är Våffeldan imorrn. Härmed inbjuds ni alla på Våffelkväll
imorrn kl 19! Ta med valfri sylt eller dylikt, så fixar jag resten!!
Vi ska äta våfflor tills vi spricker. Tjo"

Svar från Jenny:

"shit va ghetto johanna! man kan nästan inte gissa att du
kommer från messmörets huvudstad.
vad himla fint av dig, i´ll be there såklart!"

Näe just det, Messmörets huvudstad är inte så mesigt som det låter!



Sagt och gjort. Våfflor blev det, och vi sprack tillslut.


Det var nygräddade frasvåfflor,
det var sylt i tre varianter,
det var grädde,
det var glass,

det var en specialare gjord på turkisk yoghurt och bär,
det var iskall mjölk,
det var alldeles alldeles uuuunderbart.






ÅÅååjåjåjjjåj. Näe det var inte dumt alls.



Förresten, idag har jag avklarat första dan på min tio-veckors praktik i Västerås!! Ååh, när jag gick därifrån kände jag bara att jag vill börja jobba NU. Tror dock att praktiken kommer vara väldigt lärorik, kul, läskig, pinsam och fantastiskt bra på alla sätt och vis. Idag fick jag se exempel på hur verkligheten kan vara, att människors kost kan bestå av kaffe och cigg på dagtid och pizza på nätterna. Puh, där har man något att bita i.

Känns lite ovant att springa runt i scrubs i sjukhuskorridorerna, fast lite gött ändå. Det blir som att man gömmer sig under kläderna, det inger liksom respekt på något vis.



Ps. Snart är jag färdig DIETIST. Det ni.





Brudar i mängder!!

Japps, sagt och gjort! I helgen var det äkta tjejhelg här hemma. Suss fyllde år och jag och Gabbsan fick äran att fira henne här i Uppsala. Det blev en härlig och galen helg innehållandes sol, storfika på Norrlands, shopping, fin tre-rätters middag, äkta tjejförfest och världens utgång på stan (med ännu fler brudar i form av Matho och Jenny!).

Kvällen bjöd på varsin läcker drink i baren på Oasia, kände av dansgolvet och drog sen vidare till Saluhallen för att dansa loss rejält. Vilken kväll! Skrattar fortfarande åt diverse situationer vi lyckades hamna i.



SKÅL! Förrätt i form av bladspenatsoppa med fetaostcreme



Gabbsan koncentrerad på maten.
Varmrätt var innanlår och rotfrukter med rödvin- och svampsås. Mumma.




Jag å födelsedagsbarnet!



The dessert! Leilas Chocolate Cheesecake. Behöver jag säga mer?!



Tårtkalas!



Fina Suss blev glad för sina presenter



YEAH.


FANTASTISK HELG, tack brudar!


Mål, fynd och helgplaner

Igår tog jag mig en joggingtur mitt på ljusa dan. Eller ljust och ljust, det var mest grått. Det var den tredje joggingturen ute för i år, och det gick allt annat än fort. Tog vår 6,2 km-runda och slog rekordtid... I långsamhet alltså, närmare bestämt 36:18. Har nog aldrig sprungit på längre än 34 min förut. Men så är det i början på joggingåret!

Trots att det gick oerhört lugnt och sakta så hade jag iaf ork att ta i lite extra i de två uppförsbackarna på sträckan, alltid något! Det var en behaglig joggingtur, och det är viktigt för att man ska tycka att det är rätt kul och skönt trots allt.

Mitt mål det här året är att springa Tjejmilen 2010 på under 50 minuter!

Nu är det officiellt, så ingen återvändo. Förra året hade jag en sån där toppendag och sprang då på 52:43, så jag borde klara det om jag tränar på bra. Men innan det är det ju Vårruset och St:Olofsloppet som gäller.

Idag har jag skickat in min färdiga hemtenta som egentligen ska in senast onsdag!! Oiihhooo, åå va skönt. Det blev tillslut 13 sidor totalt. Trots att jag egentligen bara varit effektiv på förmiddagarna, så var riktigt less mot slutet och det var en plåga att sätta sig vid datorn och försöka skriva smarta svar på den 17 frågorna. PUH!

Hemtentaplågan har iaf medfört att vi har en ren och fin lägenhet! Städade bara köket i TRE timmar häromdagen, då förstår ni att det var skitigt. Men då snackar vi totalrengöring i ugn, skåp, kylskåp och under diskhon. Var helt slut efteråt! Sen har resten av lägenheten också fått sitt. Nu är det så fint här hemma, gött gött. Det roligaste med köksstädningen var att jag gick plus på köpet! Saker som jag under lång tid märkt att de försvunnit spårlöst, en efter en. Jag trodde ju det var jag själv som var snurrig eller klantig som vanligt och hade tappat bort prylarna, men det visade sig att de legat gömd BAKOM lådorna i köket. Mystery solved! Bra att städa ibland =)



Tårtpapper, grytlapp, grytvantar, spritspåse, små sugproppar till glas fyndades bakom lådorna.


Nu är det tjejhelg som gäller för hela slanten! Suss och Gabbsan kommer på besök och det ska bli såå kul! Vi ska strosa och fika på stan, fira att Suss fyller 26, käka gomiddag, gå ut på Oasia och bara hänga helt enkelt.



Så här glad är jag nu när det äntligen är HELG!!




Helg i Hudik

Den senaste helgen spenderades hos Mogges mor och far i Hudik. Det var en lugn helg med inslag av dop i kyrkan för en liten Ebba, mat, sol och massa bus. Mogges syster och systerdotter Tyra var också på besök. Lilla söta Tyra är 9 månader och kryper runt för fullt och skrattar när kameror kommer fram. Mycket bra fotoobjekt närmare bestämt!

Känsliga tittare varnas för håriga ben!! Kolla in någon annan blogg om ni är känsliga.. =)



Tyra fick en present från Kanada..



... If you think I am cute, you should see my UNCLE!




Ser redan att det här kommer bli en fotbollsspelare.. eller handboll... jaja något med boll!



Glad Tyra med mamma Carro!


Solen sken i helgen och vi tänkte att det måste man ju utnyttja. Det fanns dock en isande vind som inte var så skön, så vi tog tag i saken och grävde en grop. En mycket djup grop på baksidan av huset, med en soffa på botten. Hudik har fått galet mycket snö i år, så brist på snö var det ont om. Efter en timmes grävande var den klar!

Där kunde vi sitta och njuta av vårsolen utan den kalla vinden. Härligt!


Aaaahh, inte behöver man åka till fjälls för att få lite sol!


Tillbaka i Uppsala så var det bara att fortsätta med hemtentan i Mat & Media som går sakta, mycket sakta framåt.

Åtta hos mig!

Kvällens värdinna i Uppsala, Johanna, hade förberett en fin och väl genomtänkt meny som hon nu skulle tillaga. Då tiden rann iväg så blev det inte "Halv åtta hos mig" utan åtta. Men lika glad var hon för det, men gladast var nog kvällens gäst när maten tillslut var klar.



Kvällens meny

Förrätt (eller ja, fördrink):
Ett glas iskall öl från Jämtlands bryggeriet, "Pilgrim", en ljus ale med mycket smak. Avnjutandes i horisontalläge i soffan

Varmrätt:
Maffig getostlasagne med smakrik ratatouille, nybakt frukt- och nötbröd a´la morsan och en fräsch grönsallad med en touch av basilikaolivolja
Dryck till detta var ett stort glas rödvin, Jacobs Creek (Shiraz/Cabernet) 2007

Efterrätt:
Chokladmousse black & white, med inslag av passionsfrukt, kokos och syltad ingefära





Den hungriga gästen Morgan hugger äntligen in på kvällens varmrätt, Getostlasagnen




Enjoy!




Johanna är mycket nöjd än så länge




Mmmm nybakt bröd till maten, lyx!




Dessert för kvällen, chokladmousse black & white speciale




Gott gott, säger Morgan




MUMS!


Det var en mycket trevlig kväll med många fina kommentarer om mat och dryck. Johanna tyckte att det flöt på bra, och trots att den mörka chokladmoussen fått konsistens som en hård chokladtryffel, så verkade gästen Morgan tycka om även den.

Mätt och belåten tackade Morgan för den fina kvällen och det var dags för honom att ge poäng.
Som vanligt är det mellan 1 och 10, och han funderade länge och väl innan betyget för kvällen blev...



En SJUA!!!


Mogges motivering:
"Jo smaken var ju en tia på allt, men den obefintliga förrätten (eller ja, öl i förrätt) drog ner poängen. Lasagnen var supergod men konsistensen var lite flytande och efterrätten var på tok för stor, inte ens jag orkade äta upp. Detta blev tre poäng minus och därför en SJUA i slutbetyg."



Jo jag (Johanna) är mycket nöjd med kvällen och inser att jag hade kunnat göra den till en tiopoängare med några enkla medel. Bättre lycka nästa gång! Nu väntar jag bara på nästa middag, när det är min tur att bli bjuden...!