Vinter i norr

Hemavan & Tärnaby 13-16 mars

 

        

image580

      

image581



Påsk i Jämtland

     


image589




Den lite galna bilhistorien finns fint sammanfattat hos brorsan på "Whole lot of snow" på http://anders.lisspers.se/blogg/2008/mars/.



Life is GOOD

Igår var det en sån där riktigt BRA dag. Så här gick den till:


- Vaknade och såg att solen sken som på värsta sommardagen.

- Började sedan dagen med en tenta i grundläggande statistik och vetenskapliga metoder från 8-11.
Kanske inte låter skitskoj, men det roliga är att det gick bra, bättre än väntat (pga bristfälligt pluggande i påsk).

- Efter tentan gick jag ner på stan och inhandlade en fin svart kofta och åt god sopplunch på VG med Jenny.

- Väl hemma slösurfade jag ett tag.
Så som man gör när man är heeelt ledig, och alltså INTE känner att man egentligen borde göra något annat.

- Sen tog jag en eftermiddagslur och sov gott i en halvtimme.

- Vaknade som ett skott, tog en låååång joggingtur i solskenet.
Exakt 34 min, vilket är långt för att vara mig.

- Väl hemma kom Jenny förbi med en stor låda kläder som vi beställde från USA förra veckan!
Vilka kap! Kjol, klänning, topp, tröja och två par örhängen. ALLT passade som ett smäck! Skitkul, speciellt eftersom dollarn snart är nere på noll.


- Efter det drog vi ner till Stocken och åt en rikigt fin efter-tenta-middag. Vita dukar och lyxigt dukat.
Jag vågade mig på en lammfilé, som var grymt god, en jätte-marängsviss i efterrätt och delade en rödvinsflaska med Mathilda. GOTT!

              

- Hem och somnade som en sten.


Kan en dag bli bättre?

Ösund till Solfilmen!

Viktigt meddelande!
Rösta på att få Östersund till Aktuellts "Solfilm",
ni vet den där mysiga filmen som ni sett sedan barnsben om
solens upp och nedgång på vårkanten!

Förut så har bara Lund, Stockholm och Kiruna funnits med som orter,
nu ska ytterligare en till ort någonstans mellan Sthlm och Kiruna
få komma med, och då är väl Östersund lämpligast och mitt i landet,
ELLER HUR? Folkets röst skall avgöra.


image568

Gå in på:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=84073&lid=puff_1079233&lpos=extra_0

..och lägg din röst på vårt kära ÖSTERSUND!


Uppdatering! Omröstningen om solfimlen är stoppad pga av sabotage!  Någon har röstat flera tusen gånger. Inte hade ni väl behövt sabotera bara för att jag skrev att Östesund skulle vinna?
Nu blir det lottdragning istället..
Crap, det som såg så bra ut!


Fika...nån?

Vad gör man när man bestämt fika med gänget en söndagförmiddag, och de sedan en efter en bangar tills det bara är en själv kvar som är på?!

Det här råkade jag ut för idag. En sov, en var trött, en jobbade, en hade ont i magen (så kan det vara, inget ont om er) men JAG själv var skitsugen på att gå nånstans och ta en kopp fika... När till och med brorsan skyllde på tentaplugg och min kusin var skitbakis så gav jag upp. Istället slog jag slag i saken och...

...gick och fikade själv!


image567


Till saken hör att jag haft en jobbarhelg, varit sambolös och bara längtade att få göra något roligt den här lediga söndagen. Och nog var det trevligt att bara sitta där och mumsa på gott fika.

Men varför ska det vara så svårt och så konstigt att gå och fika själv. Ja jag vet att det är oftast det sociala man är ute efter främst, men hallå. Jag var hungrig och lat. Fiket låg inte alls långt hemifrån och hade många godsaker till bra pris.

Jag erkänner att det var lite stelt i början, speciellt eftersom jag fick sitta längst ut på ett tomt långbord, vilket gjorde att jag såg ut att vara ensammast i världen. Men efter ett tag blev det riktigt trevligt. Jag satt och njöt av en fantastiskt god smoothie med hallon och banan, en avokadomacka och en kaffe.

Eftersom jag bara kunde använda munnen till att tugga och dricka (att prata med sig själv skulle nog vara att gå över gränsen), så gick det såklart ovanligt fort att äta och dricka upp. Och det känns lite konstigt att bara sitta tyst själv, utan att ha något att göra. Så för en stund blev jag tvungen att fippla lite med mobilen, trots att jag försökte undvika detta. 

Men min slutsats är såhär. HITTA PÅ SAKER SJÄLV! Om ingen vill följa med så dra själv. Vad är problemet? Jag var iallafall lite gladare och mycket mättare efter min fika all by my self.

Sådeså!

Missuppfattning a´la 2000-talet

Msn:ade lite med Alex för en stund sen:


Alexandra säger:

Hej jojo!
Alexandra säger:

Hur är läget??
Jojo säger:

heeeeeej
Jojo säger:

bara fint.. Hur är läget med dig?

Alexandra säger:

det är bra, har lite ont i fötterna efter en lång dags shopping!

Jojo säger:

Vad shoppade du igår då?

Alexandra säger:

jag har shoppat idag..jobbade igår..

Jojo säger:

en hel dags shopping idag? Hur har du hunnit med det??? Klockan är bara halv elva!

Jojo säger:

dagen har ju inte ens börjat än! =)

Alexandra säger:

hehe..näe inte hemma hos dig..jag är ju i Tokyo!

Jojo säger:

haaaaaaaaaaaahahahaha!!!

Jojo säger:

DÅ förstår jag!

Jojo säger:

du är i japan! Haha

Alexandra säger:
Kl är 18:30!

Jag säger då det. Inte konstigt att jag var lite fundersam där ett tag.


      

Tillbakablickar!
Sommar i badhusparken 2006, studentbal 2003 och nyårsafton 2007!


Our future home!

Taaadaaaa! Lägenheten är på plats!
(längst upp till höger)

image557

Det var väl för väl eftersom vi ska flytta in om mindre än två månader..
Var lite skraj där ett tag att det inte skulle finnas något hus när det blir dags att flytta in.
Men på bara någon vecka har huset smällts upp, som ett stort 3D-pussel.
Nu är jag rätt sugen på att se hur det ser ut där inne!

  
      

Kaaaanske finns en möjlighet att kunna se domkyrkan från köksfönstret!!
(observera de små tornen till höger i bild tre)




Skrattretande!

Det är roligt när det händer oväntade, galna och tokiga saker i vardagen tycker jag. Sådär så att man kan gå omkring och fnittra lite för sig själv! Jag råkade ut för några sådana ögonblick igår. Måste bara dela med mig av dessa. Det är garanterat inte lika roligt att läsa om dem som det var att uppleva det, men men. Håll till godo.

Det började med att jag vaknade klockan 7 av att Mogge ringer på mobilen som ligger på nattduksbordet. Till historien hör att Mogge började jobba tidigt och hade dragit redan vid 5. 

Jag svarade efter ett tag:
- ...Hallå!
 - Hej. Eh, jag tog fel mobil.
- Va? Vad säger du? (jag totalt nyvaken och helt oförstående om vad han snackar om..)
- Jag tog fel mobil imorse!!
(Jag ligger och funderar och fattar absolut ingenting ett tag, men tittar tillslut på mobilen jag haft intill örat och ser att det är ju hans mobil!)
- Aaahaa.. Jag pratar ju i din! Märkte inte det..!
- Precis, och jag pratar i din. Lite dumt eftersom min nya chef skulle ringa mig så att vi kunde löneförhandla idag.
- Ajdå, taskig timing!

Detta var banne mig krångligt hela dagen. Folk ringde honom på mobilen som jag hade, och tvärtom. Och när jag skulle skicka sms så hade jag inga av mina nummer osv. Ett litet misstag som blev så komplicerat.



Nästa grej som hände var när jag tog en liten sväng på stan efter skolan. Hade sett på morgonen att det var dags att tvätta, för de rena underkläderna var slut igen.. Det är alltid mina underkläder som tar slut först, och jag kom på den ultimata idéen att inhandla fler trosor (trots att egentligen klarar mig gott och väl på det antal jag har), så skulle jag slippa tvätta ett tag till.

När jag ska betala mina "tag tre, betala för två" i kassan på KappAhl så säger kassörskan:
- Jasså, du vill inte tvätta du??
- (jag bara gapar) Ehhh, näe precis... Hur visste du det?
- Äh, jag brukar fråga det och nästan VARJE gång är det anledningen att folk köper nya underkläder!
- Haha.. Jasså! Det var som tusan. Haha.. hejdå.

Hehe. Intressant observerat av kassörskan där.



På kvällen gick jag och Sara på konsert med Miss Li. En spontan idé som vi bestämde samma dag (efter påtryckningar från Åsa). Det var himla kul. Hon har energi som jag vet inte vad på scenen. Mer spontan och improviserad konsert är svår att hitta. Det roligaste var ju att hon spelade piano, fast hon egentligen inte kan, och att hon avbröt mitt i en låt så att gitarristen kunde komma och sätta sig och spela solot, eftersom det kunde hon absolut inte själv. Sen gick han tillbaks till sin gitarr och de fortsatte på resten av låten! Rolig tjej med fartfyllda låtar! Helt plötsligt började hon improvisera och sjunga om att hon var i Uppsala osv, och bandet bara hängde på. Galet vad samspelta de måste vara. Att hon pratar dalamål gör bara saken ännu bättre!
Jag vill vara som Miss Li! Galen, spontan och med sin alldeles egna stil. Hon e häftig.


                 

(ursäkta för de urkassa bilderna, min mobil är tydligen till för att RINGA med, inget annat)

It takes three to tango

Har kommit in i en liten husmorsfas, en sån där som kommer lite nu och då. Det är kul ju! Önskar att fasen skulle vara för evigt, det är så himla gott med bakverk. Fast det kanske är bra att den är övergående för min egen och mina medmänniskors kroppsformer..

Jag tänkte därför ge er därute i vida världen TRE superbra tips. Sånna kan man aldrig få för många av!

Det första tipset är en nyttigare variant av våra kära ne.. no no no.. chokladbollar! Tänk dig en chokladboll och ett fikon som parar sig, och efter nio månader pluppar det ut sånna här små gulliga saker, FIKLADBOLLAR!




Skitsmart sätt att skippa både strösocker och smör är att ta fikon och lite mandelmassa istället (med inspiration från Jenny och Hannas efterrätt!). Jag bara kastade i fikon, havregryn, kakao och mandelmassa i en bunke och mixade med stavmixern till en fin massa. Sen rullade jag små gulliga bollar och rullade de i sesamfrön! KANONGOTT!


Nästa tips är för er som fullständigt skiter i vad som är nyttigt eller inte och bara är sjukt sugen på bullar. Jag kände precis så och inhandlade ingredienserna och storbakade kardemumma-bullar!




Receptet finns på vetemjölspåsarna. Lyckades även få till riktiga farmors-former (då menar jag INTE kroppsformen), kringelvarianten. De är riktiga konstverk, och tog ett par timmar att få till vill jag lova. Men UJ va goda! Finns det något bättre än nybakta stora bullar och ett glas kallmjölk? Inte vad jag vet..


Tips nummer tre är en tjusig lunch/middagsmåltid. Couscous-sallad med diverse grönsaker, parmaskinka och en avokado som dekoration. Vackert! Kanske passar bäst en varm sommardag, men jag tycker det är en bra lunch, och kanonbra att ha med i matlåda!




Recept på Couscoussallad (från morsan):

3 dl couscous

4 dl vatten

1 grönsaksbuljongtärning

1 burk fetaost   

1 skivad rödlök 

1 gul och 1 röd paprika i tärningar

10-12 cocktailtomater i halvor

10-12 svarta eller gröna oliver


 Dressing:

1 dl olivolja

1/2 dl vatten   

 2-3 msk vinäger   

1 tsk salt


Tillbehör:

parmaskinka, rökt skinka tunna skivor eller kassler och ett gott bröd


1. Koka upp vatten och buljong. Häll det över couscousgrynen och låt
dem svälla ca 5 min.

2. Förbered grönsakerna och blanda dem med couscous och osttärningar.
3. Rör samman dressingen och häll över salladen.Toppa med oliver.
Servera med tillbehör!



Enjoy!