Bedbugs

Idag har jag blivit påminnd av en av de få trista sakerna som hände under min långresa för mer än ett år sen. Det var närmare bestämt i november 2005 som jag befann mig i det härliga landet Thailand och Koh Tao där jag levde livets glada dagar. Denna lilla pettitess som jag råkade ut för där kallas "bedbugs" och är några otrevliga små krabater.

Det började lite smått med att jag fick några myggbett på benen. Men myggbett är ju inte direkt något man hetsar upp sig över. Det var två dagar senare när jag var heeeelt prickig av bett över hela kroppen, samtidigt som min resekompanjon Marie inte hade ett enda bett, plus att vi kom på att vi faktiskt inte hade sett skymten av en enda mygga, som jag blev lite konfundersam... Hmmm, brukar det komma en gul, genomskinlig vätska ur myggbett?!



Jag inhandlade lite olika smörjor för att lindra klådan och vi fortsatte våran rundresa i paradiset. En dag när jag låg på playan och pressade för fulla muggar kom det fram en trevlig engelsman och sa: "Excuse me, I hope you know what kind of bites you have got on your body?" Jag såg lite tvekande ut och sa: "Eh yes, mosquitos!?"
"No, no, no, it is something called B E D B U G S! Its small animals that lives in your sheet..."

Jag blev förskräckt och äcklad av allt han berättade om mina husdjur i lakana. Men jag följde hans råd vilket var att sprida ut alla kläder och lakan i hotellrummet och sedan spraya ett gift på alltihop och vänta i 10 timmar. Och det hjälpte! Inga nya bett fick jag, men de gamla fortsatte klia i ca tre veckor och lämnade senare små vita ärr på kroppen.

Och varför kom jag och tänka på den här historien? Jo, det är så att det är inte helt ovanligt att man har sånna här hemma i Sverige. De kallas vägglöss (Cimex lectularius. Anticimex alltså = mot vägglus) och är mycket svåra att bli av med. De är blodsugande och livnär sig på sovande människor. Genom att de endast kommer fram ur sina gömmor innuti sängen under nattetid, så är de mycket svåra att upptäcka.


Vägglus, normal storlek ca. 0,5 cm.

Så råkar ni stöta på en död sån här liggandes under sängen, eller besväras av konstiga bett, så kontakta Anticimex omedelbart!

Det var mitt lilla råd för dagen. Hoppas inte den här informationen gör er sömnlösa som det gjorde mig när jag fick reda på detta...=)

OBS! Tro inte att det bara är otrevligheterna jag minns från min resa. Den var tvärtemot fantastisk och alldeles, alldeles underbar. Någon liten motgång måste man räkna med!

Kommentarer
Postat av: Thilda

huh... läbbigt värre...

Postat av: marie

hahaha varför känns det som att jag kan det här ämnet??? Skoj att jag hittade dig här!!! =)jag har själv bokat resa till thailand till hösten.. jag vill inte vara med om några bedbugs!! Min packning kommer bestå av diverse saker från jobbet! haha..
Ta hand om dig vännen! KRAM!!

2007-06-12 @ 16:55:09
URL: http://mariejansson.blogg.se
Postat av: Hanna

Hej! Vad var det för gift du sprayade på dina saker? Ska till Thailand i höst och vill verkligen INTE råka ut för de äckliga krypen!!
Mvh Hanna

2007-07-09 @ 20:56:12
Postat av: Sofia

Hej! Jag undrar samma sak som Hanna. Vad var det egentligen för gift som du sprayade? Jag ska ut å resa med en kompis och ska låna en väska av en kille som blev utsatt för bedbugs. Har ingen lust att bli angripen av dessa varelser så vore toppen om du kunde svara! Mvh Sofia

2007-10-18 @ 16:08:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback