Åtta hos mig!

Kvällens värdinna i Uppsala, Johanna, hade förberett en fin och väl genomtänkt meny som hon nu skulle tillaga. Då tiden rann iväg så blev det inte "Halv åtta hos mig" utan åtta. Men lika glad var hon för det, men gladast var nog kvällens gäst när maten tillslut var klar.



Kvällens meny

Förrätt (eller ja, fördrink):
Ett glas iskall öl från Jämtlands bryggeriet, "Pilgrim", en ljus ale med mycket smak. Avnjutandes i horisontalläge i soffan

Varmrätt:
Maffig getostlasagne med smakrik ratatouille, nybakt frukt- och nötbröd a´la morsan och en fräsch grönsallad med en touch av basilikaolivolja
Dryck till detta var ett stort glas rödvin, Jacobs Creek (Shiraz/Cabernet) 2007

Efterrätt:
Chokladmousse black & white, med inslag av passionsfrukt, kokos och syltad ingefära





Den hungriga gästen Morgan hugger äntligen in på kvällens varmrätt, Getostlasagnen




Enjoy!




Johanna är mycket nöjd än så länge




Mmmm nybakt bröd till maten, lyx!




Dessert för kvällen, chokladmousse black & white speciale




Gott gott, säger Morgan




MUMS!


Det var en mycket trevlig kväll med många fina kommentarer om mat och dryck. Johanna tyckte att det flöt på bra, och trots att den mörka chokladmoussen fått konsistens som en hård chokladtryffel, så verkade gästen Morgan tycka om även den.

Mätt och belåten tackade Morgan för den fina kvällen och det var dags för honom att ge poäng.
Som vanligt är det mellan 1 och 10, och han funderade länge och väl innan betyget för kvällen blev...



En SJUA!!!


Mogges motivering:
"Jo smaken var ju en tia på allt, men den obefintliga förrätten (eller ja, öl i förrätt) drog ner poängen. Lasagnen var supergod men konsistensen var lite flytande och efterrätten var på tok för stor, inte ens jag orkade äta upp. Detta blev tre poäng minus och därför en SJUA i slutbetyg."



Jo jag (Johanna) är mycket nöjd med kvällen och inser att jag hade kunnat göra den till en tiopoängare med några enkla medel. Bättre lycka nästa gång! Nu väntar jag bara på nästa middag, när det är min tur att bli bjuden...!



Kommentarer
Postat av: Maria

Ni är duktiga på att krydda till vardagen ni ;) Du får en 10 av mig för kreativt inlägg och för att det ser fantastiskt gott ut! :P

Postat av: Faran

Men Morgan, om du hade blivit bjuden på förrätt också så hade du ju orkat ännu mindre av efterrätten. Jag tycker att du borde ge +1 istället för det taktiska draget att utelämna förrätten.

2010-03-08 @ 17:24:44
URL: http://smakblogg.blogg.se/
Postat av: lippe

Ja, det var lite att säga emot sig själv där. Skärpning domarn!

Själv blev jag hungrig när jag läste det här inlägget...!

2010-03-08 @ 20:21:26
URL: http://www.elvisp.se
Postat av: Morgan

Fast det där argumenten fallerar på en sak... jag e en tjockis som kan äta jättemycket!!

2010-03-08 @ 20:46:37
Postat av: Faran

Tydligen inte Molgan. Som en liten flicka verkar det som.



Johanna, svarade din kommentar på min blogg.

2010-03-09 @ 19:32:00
URL: http://smakblogg.blogg.se/
Postat av: Jenny

hahaha!! jojo, a.k.a. helge skoog som berättarröst?

2010-03-11 @ 14:03:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback