Lägesrapport en onsdag i februari

Läget då?
Jomenvisst, det är bra förutom att jag blivit lite förkyld. Tror den lååånga sega flygresan hem från Kanada tog hårt på kroppen. Speciellt eftersom jetlagen gjorde att jag vaknade 3 på söndagnatten och var så pigg att jag satte mig och pluggade till klockan 6. Då var det Sverige-Finland i hockey och sen jobbade jag 12-19.

Nu försöker jag komma ikapp det jag missat på min kurs "Mat & Media". Det går segt. Svårt att koncentrera sig när man drömmer tillbaka till skidåkning i champagnepuder. Har tittat på de 550 bilderna ett antal gånger för att låtsas att jag fortfarande är där. Fantastiskt bra resa, den kommer jag leva läääänge på. Så det är väl bara att kämpa på.

Idag var det så soligt att jag tog paus mitt på dan för en promenad i vinterlandskapet. Kan ni förstå vilken vinter vi har? När det är -20c och en halvmeter pudersnö i Uppsala, ja då är det något speciellt på gång. Idag var det dock lite varmare, typ -5c, det var skönt. Är dock inte lika uppihejsan över kylan som Uppsala-borna. På jobbet igår kom folk in och sa: "Nu är det SEXTON minusgrader!!" Som om det var det absolut kallaste de någonsin varit med om..! Det är väl inget, tänkte jag. Men sen är man ju norrlänning också.

Har precis kollat på "Landet Brunsås". Jag ÄLSKAR det programmet. Det är så galet bra, intressant och himla roligt. Idag pratade de om familjemåltider och tog upp det jag skrev mitt fördjupningsarbete i psykologi om, nämnligen hur små barn får sina matvanor och om neofobi och smakexponering. INTRESSANT, speciellt när man vet att det stämmer enligt vetenskaplig forskning!

Appropå matvanor, huvva vad de äter skit i Amerikat. Nu är det detox som gäller för min kropp. Det vill säga nolltolerans för småätande av sockerrika livsmedel (ja det blev endel cookies och cupcakes där borta) och ett försök att undvika färdiglagat och halvfabrikat så långt det går (ja skräpmat och färdigrätter är bra när man reser runt i husbil). Skulle inte äta pommes, en torr hamburgare och dricka en liter läsk ens om jag fick tusen spänn. Så igår blev det därför fläskkotlett med matvete, ruccola, tomater och keso och idag lax med kokosmjölk, nudlar och wokgrönsaker. När jag känner mig frisk ska jag köpa träningskort på NYA studentstället. Det blir kanon, de har massa skojiga pass och ett fräscht gym. Bra att Jenny har styrt upp ett träningsschema åt oss så jag slipper fundera på vad man ska gå på!

Jo men det var allt. Tack och hej.

Ok, en bild kan jag bjuda på:



På gigantisk inomhusmarknad på Granville Island i Vancouver den 19 feb-10





Kommentarer
Postat av: lippe

Jag tror du menar jetset:en...

Postat av: Jojo

..."nu känner jag att jetset:en börjar ta"... Hehe, fin kommentar det där!

2010-02-25 @ 09:42:59
URL: http://hippocampus.webblogg.se/
Postat av: Maria

Den där illustreringen gör inte riktigt rättvisa till din sågning av den amerikanska matkulturen, lite frukt och grönt verkar de allt ha i alla fall ;) Härligt att leva i resbubblan, hoppas den håller i sig länge :) Kämpa på nu med kursen, det kommer att gå finfint!

2010-02-27 @ 12:41:11
URL: http://marialino.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback