Testpanelen utvärderar!

Strosade runt på ICA Väst i eftermiddags och var bara tvungen att prova en nyhet på chipshyllan:

Därför har jag nu här i min ensamhet utvärderat OLW:s ugnsbakade chips!



Detta mina vänner, är chips som inte friterats utan istället bakats i ugn. Fetthalten ligger alltså på 7,5 % istället för dryga 30 % som i den vanliga varianten.

Observera den märkliga formen på chipsen!!



Konstiga potatisar tänkte jag, men när jag läste lite nogrannare på påsen så beror formen på att de bakat en potatisdeg, kavlat ut den och gräddat i ugn (därav innehållet av bakpulver i chipsen!).


UTVÄRDERING

Kostnad: DYRT! En 150 g påse kostade 23:90 (fick 5:- prova-på rabatt)

Krispighet: Oja, mycket krispiga, liksom lite hårdare än vanliga chips.

Känslan i munnen: Hyffsad, känns lite torrt, som om något saknas?!

Känslan i handen: Bra! Man blir inte lika flottig som med vanliga.

Smak: Jo det smakar chips! Men smaken är tråkig och den liksom försvinner i munnen. Detta beror förmodligen på att fett är en smakbärare, och kryddorna har liksom ingenting att fastna på i munnen. Därför blir eftersmaken pappliknande.

Slutbetyg: 3/10


Några kloka ord: Chips är ingenting som man bör äta varje dag på grund av högt energiinnehåll och lite näringsämnen, alltså såkallad sällanmat för att använda lite dietistspråk. De tillfällen man trots allt vill äta chips och är riktigt sugen så tror jag att det är smartare att köpa och njuta av de vanliga feta chipsen. Istället kan man tänka på att inte välja den allra STÖRSTA påsen (om man nu bara är ett par personer), för att inte energiintaget blir på tok för stort. Det viktiga är ju inte bara innehållet i maten, utan även MÄNGDEN man äter.
Är man dock en överviktig person som äter flera chipspåsar i veckan och inte kan sluta så kan ju energiintaget minska rejält med de ugnsbakade. Dessutom kanske man ledsnar på chips efter några påsar av dessa..!!!

OLW. Rolig idé, tråkigt resultat och onödig produkt. Sorry.



Kommentarer
Postat av: lippe

Nice inlägg, mer sånt! Fast det är klart, då kanske http://smakblogg.blogg.se och Faran blir missnöjd över konkurrensen!

2010-04-28 @ 23:55:37
URL: http://www.elvisp.se
Postat av: Faran

Inte alls! Kör hårt Jojo! :)

Jag har också testat de här chipsen nu och jag ger högre betyg än du. Jag gillar krispigheten!

2010-05-04 @ 21:47:15
URL: http://smakblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback