Tentaplugg-analys

Nu har jag analyserat mitt tentaplugg (såhär efter snart två års universitetsstudier). Har genomlidigt ett antal tentaperioder, och är just nu i slutspurten på den största av dem alla.

Detta är faserna som ska gås igenom VARJE gång:

1. Tenta närmar sig
Det är någon vecka innan tenta och man känner stressen öka för var dag som går, tankarna kretsar kring: det här kommer aldrig hinnas med. Nu måste jag öka takten.

2. Farten avtar
När man varit duktig några dagar kommer hastighetsminskningen. Man kommer på tiotusen MYCKET viktigare saker som måste göras t.ex. städa, diska, tvätta, läsa reklamblad, titta på TV-shop och räkna gruskorn (för att citera Cissi). Pluggfarten går ner i varv.

3. Två-tre dagar innan tenta - PANIKEN
Det här är den värsta fasen av dem alla. Paniken smyger sig sakta på och man känner att det här är kört. Tankar som "jag är sämst i världen", "jag vill lägga mig ner och dö här och nu" och "jag vet, jag bryter armen på mig själv, så KAN jag inte skriva tenta" (för att citera Mathilda). Den här fasen ska bara genomlidas, och att plugga nu är heeeelt omöjligt. Det bästa är att göra något helt annat (jogga och baka kladdkaka är mitt förslag).

4. Det här är skitenkelt
Helt plötsligt en morgon när man vaknar känner man att jag är ju inte så dålig som jag tror. Det här som jag ska lära mig är ju faktiskt skitenkelt, och man fattar inte att man kunde ha panik över det lätta. Här kommer tankar som "jag kan allt!", "jag är ju grym!" och "ingen mening att plugga mer, jag kan ju ALLT". Trots att detta är är härlig fas så är det även farligt. Självförtroendet ligger några meter för högt på skalan, och man kan faktiskt inte så mycket som man tror. Här är det svårt att motivera sig till att plugga, så det krävs mycket självdisciplin igen.

5. Slutspurt, dagen innan
Försöka slutspurta går ju, men det är inte till stor nytta. Mer information går tyvärr inte in i lagringsutrymmet.

6. Det stora ögonblicket - TENTA

Kliver upp, gör sig iordning, allt verkar som vanligt bara att pulsen ligger ganska mycket högre än vanligt. Man kollar fyrahundra gånger innan man åker att penna, sudd och kårleg är med. Nu är det dags för alla kunskaper man förmodligen lagrat i hjärnan att dyka upp vid rätt tidpunkt!


Summa summarum. Stackars kropp att få utstå med så mycket känslor/tankar/kroppsliga förändringar på så kort tid. Det är inte lätt att vara student...



Ok, tillbaka till studierna! =)

Kommentarer
Postat av: Kakan

ÅÅÅH!! Jag sitter här med böckerna och väntar på "fas 4"... den verkar trevligast.

Postat av: lippe

Ett annat staduim finns för oss som har flera tentor per tentaperiod. När man skrivit två av tre tentor är man helt enkelt slut i hjärnan och så skiter man i den sista typ. Det stadiet är inte helt ok.

2008-10-21 @ 12:41:34
URL: http://www.elvisp.se
Postat av: thilda

haha så jävla bra är min enda kommentar till detta!

2008-10-21 @ 15:22:45
Postat av: Kakan

Johanna, NU ser jag vilket bedrövligt typsnitt du har på bloggen! Min MAC censurerade det, men brorsans PC visar stolt upp detta VEDERVÄRDIGA typsnitt. Detta måste åtgärdas! :) Adjö

2008-10-21 @ 20:32:33
Postat av: Jojo

Aahhha. Blev lite rädd när du inte tyckte den var så dålig. Den är förfärlig! Help me!

2008-10-21 @ 21:04:04
URL: http://hippocampus.webblogg.se/
Postat av: Åsa

Så, vilka hormoner påverkades nu i dessa olika stadier?



Nä, jag bara skoja. SKIT i det. Nu är vi klara! Å vi är bäst!

2008-10-23 @ 09:31:19
Postat av: Jojo

Haaha du e rolig du Åsa. Å du har så rätt. SKIT I DET! Vi är bäst. Jihhaa.

2008-10-23 @ 17:06:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback